lördag 1 december 2012

Axelvadd-dandy

Nu har det gått allt för länge sedan ni fick ta del av mina kulturella insikter.

God natt bästa läsare!

Det är en sak som har varit i mina tankar de senaste dagarna. Nämligen axelvaddar.

Konstigt, kunde man ju tycka. Men nej, egentligen inte. Det är få saker som så starkt förknippas med en kostym som just axelvaddarna. Få är medvetna om att det också finns ganska rejält med stoppning i bröstet på de allra flesta kostymer.

Morgondagen kommer för mig att bjuda på ett efterlängtat evenemang, nämligen eftermiddagste i brittisk stil, men mer om det en annan gång. Klädseln för morgondagen har givetvis blivit utstuderat under förstoringsglas och nu har jag beslutit mig för min ensamble. Jag kallar den för låtsas-jacketten.

Förmiddagen bör i Storbritannien upplevas i en jackett, men eftersom jag inte äger någon sådan har jag fått vara lite kreativ. Med hjälp av tre stycken tredelade kostymer (svart, grå och beige) har jag kokat ihop något som med lite välvilja kunde tyckas vara ganska nära brittisk förmiddagsskrud (se bilderna nedan).

Också kravatten måste jag nämna, den är nämligen min handsydda (av mig) plastrong som är knuten i vad som kan kallas för "party-kravatt".

Men axelvaddarna då? Jo, nu kommer jag till dem.

På bilderna nedan har jag i stort sett samma kläder på mig, bara kavajerna är olika och nu är min fråga till er, bästa läsare: vilka axelvaddar är snyggare?

Traditionell

Modern

Tackar som läser!

P.S. För dig som inte ser någon skillnad på de tu kan jag ju nämna att den till vänster är en mycket konservativ vaddering från en kostym som har en krigsveteran har låtit skrädda till sig (som jag sedan tog vara på från loppis). Till höger har vi modernare axlar, rocken har tillhört min far.

Så hinner jag också snudda över ämnet att man inom den italienska skräddarkonsten inte vadderar axlarna särskilt mycket - detta kallas då för "okonstruerat" och ser överlag rätt modernt ut. Däremot i England är axelvadderingen en viktig del av kostymen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar