lördag 15 december 2012

Frackvästen, det stora mysteriet

Fred Astaire
God morgon bästa läsare!

Ja, inte är det konstigt att män idag sällan kan bära sina fracker på ett korrekt vis, informationen serveras inte precis på silverfat.

Först skall sägas att de regler som hör till frackbärande inte bara är tomma ord, om du missar reglerna ser du inte bara inkorrekt ut, du ser heller inte lika bra ut.

December brukar kallas för "tuxedo season" borta i Amerika, alla julfester och allt nyårsfirande gör att man ofta får plocka på sig sin smoking. Men här i norden bär vi inte smoking särdeles ofta, i stället tar vi fram fracken. Den 6:e december är det självständighetsdag på slottet här i Helsingfors, och den 10:e står riksdagshuset i Stockholm värd för nobelbankett. Båda tillställningarna påbjuder frack, och efter att ha sett på båda dessa tillställningar inser man bara hur dåligt underrättade folk verkar vara.

Det har gett mig mycken huvudbry att män inte lär sig knyta en enkel fluga, visst tar det en liten stund att lära sig men det är lätt som en plätt då man till slut fattar galoppen. Att bära färdigknuten fluga till frack eller smoking är ungefär som att åka en Harley-Davidson med stödhjul, kanske rentav än värre! Dessutom är en färdigknuten fluga ofta så stor att den effekt som flugan från början har uteblir. Flugans vidd skall vara mindre än bärarens käkben, då ser huvudet större ut och man brukar tala om att en för vid fluga får dess bärare att se ut som en present - och inte som en man. Det var mycket glädjande att vår president Sauli Niinistö hade knutit sin fluga!

Petri Posio - YLE.fi
Men den egentliga överkursen börjar egentligen vid frackvästen. Eftersom mer än hälften av gossarna i frack på tv bär sin frackväst ungefär som Petri Posio till vänster. Så att den sticker ut ordentligt under rocken.

Då det är en majoritet som bär sin väst på sådant sätt har jag börjat tvivla på att jag har varit korrekt underrättad om att den inte bör kika ut. För faktum är att jag nu som då kommer över källor som säger att frackvästen skall synas under rocken, men jag har svårt att ta dem på allvar eftersom så många säger annorlunda.

Av en lycklig slump kom jag över en bok av John Peacock som spred nytt ljus över problemet och viskade i mitt öra "Samuel, du har nog rätt". Han skev inte med bokstäver: frackvästen bör inte sticka ut under rocken, men ändå överbevisade han mig över hur det bör vara. Och den insikten tänker jag dela med mig av så att det inte finns något att fundera på tills nästa gång du plockar fram fracken ur din garderob.

Skönt är att jag inte behöver skriva vad jag insåg. Eftersom det var en bild jag såg så tar jag mig friheten att ladda upp den.

John Peacock

Man behöver inte vara något modegeni för att inse hur det ligger till. Från och med mitten av 1800-talet har män burit sina långskörtade plagg så att västen INTE sticker ut under rocken. Det fanns flera bilder i boken som skulle bestryka min poäng men det känns överflödigt med flera än denna. Och jag anser nu saken vara bevisad.

Hur uthyrningsfirmorna inte har insett detta är ett stort mysterium för mig. Kanske tycker någon att den moderna fracken skall ha en väst som också hälsar på omvärlden.

Här kommer således mina två slutliga observationer inom frackvästkunskap (Svenska Akademien, vänligen, notera):

1. Om frackvästen är buren tillräckligt högt så trycker den in magen en aning samt skapar intrycket att bäraren har längre ben än han egentligen har. Om frackvästen är för stor ser magen platt (på ett dåligt sätt) och stor ut och benen ser kortare ut.

2. En av frackvästens huvudsakliga funktioner är att gömma byxornas och skjortans beröringspunkt och genom detta skapa en siluett som inte har några skarpa vågräta linjer, vilket gör att dess bärare ser längre ut.

Timo Soini - uusisuomi.fi
Sven Raphael Schneider - gentlemansgazette.com






















Tackar som läser!

Case closed, frackvästen bör INTE sticka ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar