tisdag 8 januari 2013

Man kan ju undra var de bodde på sommaren

Förhållandevis enormt
Jag tänker anta att du utbrister i ett imponerat "wow" då du ser bilden till höger på det så kallade vinterpalatset i St. Petersburg.

God afton bästa läsare!

1711 sattes spaden i jorden för det som en dag skulle bli vinterpalatset. Än i dag står det stolt och blickar ut över floden. Och som dess namn säger är palatset tsarernas vinterresidens, därav rubriken.

Min vana trogen vet jag inte hur man närmar sig en arkitektonisk struktur i analys, men en analys bjuder jag på: det är grönt. Vidare är det också i barockstil men stora kolonner, statyer och barockelement.

Om man inte förstår hur stort det är av bilden till höger, så kanske man förstår det då man också ser på bilden nedan.


Våningarna må vara tre till antalet, men det är inte vilka våningar som helst

Insidan har troligen förlorat sin glans sedan Tsarerna drevs ut ur huset. Och förutsatt att du inte har lika stora tillgångar som Tsaren hade under sin storhetstid, så blir du lite tagen av den simpla korridoren på bilden nedan.

En korridor

Om nu inte historieböckerna har lärt mig fel och Wikipedia ljuger så var Tsarerna några av världens rikaste personer. Och det tog sig givetvis uttryck i tronsalen. Du ser ju själv.

Tronsalen

De klädde sig också ganska så snoffsigt, lägg märke till tsarinnans smycken på bilden nedan. Bilden är visserligen från en maskeradbal, men man kan ju bara ana hur otroligt mycket det kostade med en sådan skrud.

Tsaren och tsarinnan

Det är kärlek som gör hus till hem. Och i rummet på bilden nedan skulle det i varje fall rymmas kärlek. Kanske man kan anta att det är barnkammaren.

Mysigt värre

Till sist vill jag nämna att jag närmar mig 100 inlägg (jag tänkte tillägga "med stormsteg", men så värst snabbt går det ju faktiskt inte). Och då den gränsen är nådd så löns det att se vad som händer på kulturbloggen, det blir otroligt spännande skall ni veta!

Tackar som läser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar