torsdag 10 januari 2013

Talande kläder


Jag hörde en gammal dam berätta ett minne en gång. Hon arbetade som lärare i Vasa och fick en ny elev. Detta var för ungefär 40 år sedan och hon märkte direkt att den unga mannen inte var någon Vasabo, han hade nämligen röda byxor på sig.

God afton bästa läsare!

Du förstår, under min uppfostran har jag lärt mig att inte vara fåfäng – och jag gjorde verkligen som jag hade lärt mig under mina första 18 levnadsår. Och ordspråket ”det är insidan som räknas” håller jag fortfarande mycket högt, även om jag i dag sitter iklädd kavaj och inte en t-skjorta. Men varför? För att de röda byxorna i historien hade något att säga, ja, alla kläder i hela världen har något att säga. Högt ropade dess bärare genom byxorna ”Se på mig! Jag har varit ute i världen och klarar mig på egen hand, jag är speciell och tänker inte göra som alla andra”.

Om nu din garderob inte är så imponerande kanske du aldrig har ägnat detta med kläder särskilt mycket tanke. Det spelar väl ingen roll? Nej, ytterst sätt gör det ju faktiskt inte det. Men om du har en dag framför dig och sitter iförd endast kalsonger så är chansen att du uträttar stordåd väldigt liten. Hur konstigt det än må låta så ger ordentliga kläder verkligen ett stort mått av både självförtroende och självdisciplin, då du ser dig i spegeln kan du vara stolt och möta dagens utmaningar med förstärkt mod.

Den man som bär läderjacka och nitar vill troligen säga "Akta dig för mig, jag står utanför samhällets normer". Däremot säger han med rutig skjorta och ljusa shorts kanske snarare "Jag är en skön kille, mig får du gärna vara med om du också är häftig". Stereotyper har inte uppkommit ur intet, även om detta nog var grovt tillspetsat.

Vad säger nu dina kläder? Viskar dina skor ”Jag orkar inte riktigt bry mig om något i dag, så lämna mig ifred”? Eller skriker din tröja ”Jag är en medelmåtta och bör inte tas på så stort allvar”? Ge detta en tanke, vad säger dina kläder till din omgivning?

* * *

Då jag började skriva på detta var tanken att det skulle bli inledningen på en storsatsning som jag planerar här på kulturbloggen som skall behandla temat gentlemannamässighet. Halvvägs in i texten insåg jag att det snarare är filosofi, än den fakta som jag hade tänkt dela med mig av. Så storsatsningen får vänta ännu ett litet tag, men jag hoppas att detta kunde bidra till någon insikt.

Tackar som läser!

1 kommentar: