lördag 21 december 2013

Herrens händer

Bästa läsare!

Det har gått mer än ett halvår sedan jag sist skrev något inlägg. Bloggens framtid är oviss och jag har lite olika tankar angående den. Men som bäst utför jag min värnplikt och är således ganska så oförmögen att skriva särskilt mycket.

Hur som helst lider det emot jul och vi får tacka Herren att han såg till vår nöd och tog gestalt i Betlehems krubba. Kristus Jesus blev vår räddning ifrån syndens straff och jag har de senaste dagarna ägnat tiden åt att skalda en sång om Herrens gärningar.

Herrens händer

1. Nu vill jag sjunga om Herrens händer
som skapat människan i Edens gård.
Och liksom alla i jordens länder,
han upprätthåller mig med sin vård.
Ja, Herre, Gud du har skapat allt,
vår sörvind och när det blåser kallt.
Nu vill jag sjunga om Herrens händer
som skapat människan i Edens gård.

2. Min Herres händer de gör långt mera,
de pekar också på mitt fördärv,
och får mitt hjärta att reflektera:
jag är visst uslare än en kärv.
I Ordet läser jag om min dom;
på Kristikärlek är jag helt tom.
Min Herres händer de gör långt mera,
de pekar också på mitt fördärv.

3. Ack, Herre Jesus, som uppå korset
lät dina händer bli sårade.
Hjälp mig att fatta det dyra priset
du för en usling betalade.
Nu kan jag ej längre tiga still,
jag hör för evigt min Jesus till!
Ack, Herre Jesus, som uppå korset
lät dina händer bli sårade.

4. Nu är jag trygg uti Herrens händer
också när Satan anklagar mig.
Nej, inte sorg eller dödens länder
kan föra bort mig från Herrens stig.
Jag är förlossad, en Kristi brud!
Blodet som rann får så bli min skrud.
Nu är jag trygg uti Herrens händer
också när Satan anklagar mig.

5. Om Herrens händer jag ofta hörde
i helig Gudstjänst och i hans Ord.
När dopets vatten man på mig förde
blev jag av nåden rättfärdiggjord.
Den Gud som säger: Jag är, Jag är,
vid nattvardsbordet han själv är när.
Om Herrens händer jag ofta hörde
i helig Gudstjänst och i hans Ord.

6. Så får jag tro att på dopets vingar
min Herres händer upplyfter mig.
Av nåd allena du ord mig bringar:
din död blev dödad i Herrens krig!
Då går jag fröjdefull mot Guds stad
med vandringsfolket i stolt parad.
Så får jag tro att på dopets vingar
min Herres händer upplyfter mig.

7. Jag får ock handla i Kristi ställe,
vara hans händer, en nådens röst.
Ty, varje stund bär på ett tillfälle
att bistå nästan med hjälp och tröst.
Liksom dig själv, älska ock din bror,
din fiende, fader, syster, mor.
Jag får ock handla i Kristi ställe,
vara hans händer, en nådens röst.

8. Nu vill jag prisa min Herres händer
med Kerubim och med Serafim,
ty, Kristus armod i frälsning vänder,
må han i mitt hjärta ta regim!
Halleluja, Herre Kristus, du
är prisad i evighet och nu!
Nu vill jag prisa min Herres händer
med Kerubim och med Serafim!


Fridfull jul och välsignat nytt år!

Samuel Erikson 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar