fredag 16 maj 2014

Läromedvetenhet, nej tack!

Ofta sägs att det är teologerna som råddar bort de kristna, och att prästerna vållar den största splittringen inom kyrkan.

Det är i och för sig ett helt berättigat påstående att den enskilde kristne utgör kristendomens nerv, men längre än så är jag inte beredd att hålla med.

Välj vilken bransch som helst och du kan inte tas på allvar om du inte verkligen är insatt. Själv brukar jag undvika att diskutera politik, ekonomi och isalm – eftersom jag vet att mina ord saknar relevans. Visst kan jag uttrycka mina vaga åsikter, men det är viktigt att jag avslutar med att säga att jag egentligen inte vet hur saker och ting fungerar.

Men kristendomen skall man tydligen ha åsikter om!

Inte är det väl gemene man som skall tycka till om prästen? Prästen skall tycka till om församlingen, och i kärlek tillrättavisa och rådge. Vi har vanställt ordningen och därmed upphävt välsignelsen i detta gudomliga ämbete.

Tänk om vi levde i en värld där prästen i sin predikan kunde säga: han förnekar Kristus som världen frälsare, lyssna inte till honom! Eller den mannen där säger att dopet inte frälser var och en som tror, så sant Herren lever talar han lögn! Eller vidare, i det där sällskapet har man upphävt Bibeln som auktoritet, och brutit med kyrkans tusenåriga tradition, tag varning!

Bästa präster, fortsätt förmana! Kanske blir någon skrämd, men skräm hellre bort de otrogna än låt de trogna mattas av. Det är er sak att avgöra vad som är ren lära, inte vår.

Man talar ofta föraktfullt om att typer som förespråkar renlärighet är buttra typer som inget hellre vill än kyrkans förfall och mänskligt trätande. Ingenting kunde vara mera osant! Jag känner massor av präster och lekmän som brinner för att en rätt och sann lära skall predikas i våra kyrkor, och av alla jag mött är det dessa som är upptända av starkast nit och Kristuskärlek.

En bild som man ofta möts av är bilden av att alla kristna är liksom ekrarna i ett hjul, där navet är Kristus. Ju mera man stirrar sig blind på läran, desto längre bort från Kristus kommer man, därför är det bra att inte vara allt för läromedveten, utan bara fokusera på Kristus.

Jag tänker nu invertera den här bilden.

Kristus är förvisso hjulets nav, men det är i och med luddig och fel lära som man dras ifrån varandra. Kristus är en, liksom sanningen är en! Det är i och med läran som vi kommer närmare navet, Kristus. Läran är vacker, kära vänner!

En god vän förklarade hur självklart det är i en relation att man är noggrann med att ta reda på så mycket som möjligt om den andra parten. Det blir liksom konstigt om man har ett seriöst förhållande med en person som kommer från Sverige, men ihärdigt vidhåller att nej, han är från Norge!

Så vad tycker denne Kristus om prästämbetet, samkönade äktenskap, dop och aborter?

Fråga en präst – en renlärig sådan!

Den usle och friköpte
Samuel Erikson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar