lördag 16 augusti 2014

En Österbottnisk gentleman - 6

Tema: Tick, tack

Det är inte ohälsa som gräver vår grav, det är tiden.

Tidsrespekt

Vi utgår från antagandet att alla har lika mycket tid. En avtalad tid skall hållas, att du själv anländer för sent är för det första oartigt, för det andra slösar du bort den andra partens tid. Tid är dyrbart, enligt många mer värt än guld. Att anlända i överenskommen tid är en fin dygd, och tyder på god disciplin och stark personlighet, men en sak som många verkar glömma är att det är en mycket omtänksam handling också.

Inte alla är eftertraktade, och inte alla möten ser vi fram emot, det är sant. En gång satt jag satt i en lång halv timme och väntade på att en man skulle anlända. Det var ganska otroligt hur dåligt det fick mig att känna mig. Jag trodde inte att jag skulle ta illa vid, men det som denne man gjorde mot mig var inte alls särskilt trevligt. Han liksom sade åt mig: jag har viktigare saker för mig att göra än att träffa dig, så jag gör det jag håller på med färdigt, sedan kommer jag. Du förstår säkert själv. Att vara påväntad är en stor komplimang, det säger givetvis har jag annat för mig, men jag tog mig tid att komma hit för att träffa dig, jag kom till och med lite på förhand. En gentleman måste vara punktlig!

Så två korta teser. För det första bör en man aldrig springa – förutsatt att han inte idrottar. Han bör i alla skeden bege sig i väg så tidigt att han lugnt kan gå från en plats till nästa! När mannen springer visar det både på dålig tidsplanering, och dessutom ser det mycket slarvigt ut. Läkare och soldater lär inte springa i sjukhuskorridorer respektive på kasern, det skapar en dålig tidsrytm. Endast i yttersta nödfall – då någon verkligen svävar i livsfara – är det brukligt att löpa. Vidare sitter gentlemannen ner och äter, att inta ett mål mat i farten eller en smörgås och kaffe på vägen till arbetet är varken bra för magen eller själen.


Gentlemannens dyraste ägodel

Hur mycket är en klocka värd? Frågan är förbryllande på många sätt. Faktum är att många klockor köpes för under 20 euro och kan fungera galant flera år. Men urverk handlar inte bara om tidsmätning, det är så otroligt mycket mer. En klocka är ett hantverk, ett konstverk, en klenod och ett avancerat mätinstrumet.

De bästa klockorna har med stor skicklighet monterats ihop och har mödosamt utformats för att fungera så väl som möjligt. Och alla som har sett en klocka hos en guldsmed vet att de kittlar ögonen något enormt. Patek Philippe, en av världens mest exlusiva urmakare har haft många slagord genom sin långa historia, men den reklam som fångat min uppmärksamhet mest är kanske start your own traditions. Är inte tanken på att verkligen ärva ner en klocka flera generationer ganska spännande?

Och för att inte tala om mekaniken bakom även de enklaste mekaniska ur. Den förbryllar och facinerar. Mekaniken är inget jag kan förklara, men för den inbitne så rekommenderar jag varmt vidare studier. Så finns det en mycket viktig etikettregel vad gäller klockor. Det är det kanske enda världsvitt accepterade smycket för män, tillsammans med vigselringen. Om du nu verkligen är en gentleman så är din klocka det överlägset dyraste du har på dig, du uppskattar ju alla dess kvalitéer, funktioner och traditioner. Men du har inte din klocka för att skryta med, så den är täckt under skjortärmen!

Att få tiden att gå

Effektivitet klingar positivt i många öron i dag. I mitt eget tycke är många allt för effektiva i dag, förvisso krävs ett visst mått av effektivitet för samhället att gå framåt. Det råder allmän konsensus i att så fort man slöar så blir man en last för såväl sig själv som samhället.

Därmed skall inte sägas att man inte får ägna sig åt saker man njuter av! Oberoende om du tycker om att sticka, stycka (kött), mecka i bilar eller pilla med datorer så bör en gentleman vara duktig på sina hobbyer. Det finns visserligen hobbyer som anses som mer gentlemannamässiga än andra. Och jag hindrar dig inte från att engagera dig i dem. Ridning, litteratur, cigarrökning, fäktning, cricket, jakt, musicerande och whisky är bara några få exempel.

Tre goda råd

1. Att respektera andras tid är mycket viktigt och att komma i tid är ett måste
2. En klocka kan man spendera väldiga pengar på, men den är inget man skryter om
3. Man bör ha en meningsfull fritid och förkovra sig i det som intresserar

Tackar som läser!

1 kommentar:

  1. Tack, Samuel för dina fina och festliga texter! Det finns ännu original i vår värld - det är vi ju alla, men många uppträder som kopior.
    Heja, säger jag!

    Henrik

    SvaraRadera