fredag 14 november 2014

I stället för appar - Epilog

Verkligheten kallar
Det finns en hel uppsjö av appar till telefoner som ersätter verkliga saker. Virtuella tändare, tärningar, ölstop och (hemska saker!) toalettpappersrullar. Vad i hela friden är det egentligen vi håller på med?
Visst skapar vi som bäst en helt ny samhällsordning genom internet, gamla dygder och kunskaper förbyts och blir överflödiga. Inte ens Österbottningar kan längre bygga sina hus själva längre. Vi lär oss inte längre hantverk och vi kan bara fortsätta drömma om att någon skulle kunna katekesen utantill. Ut med den gamla byrå som farfar snidade i tjugo långa år för att ge åt sin älskade son som skattade den som oersättligt. In med det nya, IKEA-möbler som massproducerats för att effektivera allt och alla. Jag vet inte vem som har bakat bullen jag äter - troligen ingen, en maskin.
Billig sprit, billig hylla. Snabb mat, snabb bil. Stora muskler, mycket pengar. Ny kunskap, nya dygder. På inget sätt är jag emot alla dessa saker, jag tycker bara att vi borde stanna upp för att tänka efter. Vårt samhälle är i förändring, det kan jag ju se hur enkelt som helst. Jag som är uppvuxen i internet-generationen ser vartåt det verkar barka. Nej, allt var inte bättre förr! Och samtliga av dessa mina skrifter överdriver, men poängerna kvarstår.
I farans stund, när björnen ryter, då kan han inte programmeras, där är det bättre med ett riktigt gevär. För att skydda oss från regnet måste vi trots allt ha ett paraply. Och i när dödens timma når oss, då hjälper bara korset!
Faktum är att världen är ganska intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar